Installationsritningar
2GM med backslag
Produktbeskrivning och data 2GM
Antal Cylindrar: 2
Effekt / varvtal: 15 hk / 3600 RPM
Motorvikt inklusive backslag: 100 kg
Diamater x slaglängd: 72 x 72 (mm)
Deplacement: 0,586 l
Backslag: KM2A
Kompressionsförhållande: 23,0
Kylvätskevolym (färskvatten) / Glykol: Är sjövattenkyld original
Smörjoljevolym (vid 8 graders installationsvinkel): 2.0 liter
Rotationsriktning:
Vevaxel: Motsols sett från aktern
Propelleraxel (fram): Medsols sett från aktern
Öppningstryck för insprutare: 170 +/- 5 (kp/cm2) (samma på 1GM, 2GM, 3GM)
Fuel injection timing (FID): bTDC 25 +-1
Servicedelar till Yanmar 2GM (länkade till webshop för aktuella priser)
Oljefilter 119305-35170
Bränslefilter 104500-55710
Impeller 104211-42071
Impellerlockspackning 104211-42090
Rem, generator 25132-003000
Rem, vattenpump 104511-78780E
Termostat 105582-49200
Åtdragningsmomen topplock (samma på 3GM)
– M12: 10 kg-m (72.3 ft-lb)
– M8: 2.5 kg-m (18.1 ft-lb)
Åtdragningsmomen pinnbultar topplock (samma på 3GM)
-M12 4-4,5 kg-m (28,9-32,5 ft-lb)
Åtdragningsmomen vevstaksbultar (samma på 1GM, 2GM, 3GM)
-2,5 kg-m (18.1 ft-lb)
Yanmars motor modell 2GM är en pålitlig motor som används i många olika marina applikationer och tillverkades mellan åren 1980 och 1984. Det var en av Yanmars första modeller av tvåcylindriga dieselmotorer. Efterföljande motor heter 2GM20 / 2GM20F.
Stora skillnaden mot 2GMF är att 2GMF är färskvattenkyld, vilket just F står för i beteckningen, Fresh water cooled
Vi hoppas att denna information har varit till hjälp för dig. Om du vill ha mer information om Yanmars motor modell 2GM, eller om du vill köpa en ersättningsmotor, är du välkommen att kontakta oss. Vi är experter på Yanmars motorer och hjälper gärna till med dina frågor och funderingar.
Hej!
Jag håller på att renovera en Yanmar 2GM och nu håller den på att skruvas ihop. Jag har letat efter åtdragningsmoment till motorn men hittar inget. Speciellt till vevstakelagerna och topplocket. Någon som vet vart de finns eller vad dem är?
Vi har nu uppdaterat denna sida med lite information, bland annat med åtdragningsmomentet för topplocket.
Det är även inlagt på topplockspackningen i vår nya webshop. Vi ska försöka tillhanda hålla mer information som detta direkt på produkten i webshopen.
https://butik.lidingomarin.se/marinmotorer/alla-motormarken/topplockspacknin/original-pirat/y128270-01332/3290topplockspackning-2gm?search_query=128270-0133&results=1
Hej!
Larmsignalen ljuder inte när jag vrider på nyckeln och sätter på tändningen. Den börjar dock fungera efter att man kört motorn riktigt varm, ca 1 timmes gång. Då hoppar den igång när jag stänger av motorn. Larmsignalen fungerar då också om jag vrider på tändningen igen. Men bara så länge motorn är riktigt varm.
Bakgrunden är denna: jag köpte båten i fjol och då fungerade larmsignalen utan problem och motorn startade direkt trots att den stått på land ca 5 säsonger. Kopparpasta i kontaktstyckena orsakade att motorn gick varm då cirkulationspumpen inte fick ström. Larmsignalen ljöd då under hela händelsen och blev tyst efter att motorn svalnat. Efter det har larmsignalen betett sig som jag beskriver ovan. Vad kan var fel?
Ps: Jag har rengjort kontaktstyckena med Bräkleen.
Jag måste kolla detta med killarna på verkstan, här så länge skapat ett nytt inlägg med din fråga på https://www.yanmarcenter.se/2022/06/16/ingen-larmsignal-yanmar-2gm/
Uppdaterar frågan med svar så fort jag har haft chansen att prata med mina kollegor.
Var handlar
Man reservdelar till yanmar vevlager o lager till
Motorn